Brugtgrej.dk
Forside  |   Ny annonce  |   Forum  |   Nyhedsmails  |   Om brugtgrej  |   Kontakt Brugtgrej
201 online brugere
2438 online annoncer
SælgesKøbes

Hvordan identificere jeg skibet?

Denne tråd er lukket for nye indlæg

#1  19/04-15 15:01
Robin OZ6ABM
Indlæg: 350
Hej -

Jeg har en lanterne fra en skib, jeg kan godt ser at den er fra 1944 da datoen er graveret i glassen, men der er også et skilte med nr. L4322 ... hvordan kan jeg finde ud af hvilke skib/båd et drejer sig om?

vh
Robin

#2  19/04-15 16:44
Karl Erik Christensen

Indlæg: 619
Svar til #1:

Det var godt nok ikke mange oplysninger.

Det kan tænkes at L4322 var skibets call, som faktisk bruges overalt i den internationale skibstrafik.
Men et opslag i det internationale skibsregister giver intet resultat.
Ellers ville L2xxx - L9xxx være hjemmehørende i Argentina.

Lanternens størrelse kan også fortælle lidt om skibets størrelse (tonnage) - lille lanterne, lille skib - stor lanterne, stort skib.

Men ud fra de givne oplysninger, bliver det nok nærmest umuligt at finde det helt eksakte fartøj, som lanternen har været monteret på.

Farven på glasset afgør hvor lanternen har været placeret på skibet:
Rødt glas - bagbord side (venstre).
Grønt glas - styrbord side (højre).
Hvidt glas - top lanterne eller agter lanterne.

----------
Mvh.
OZ1MAC - Karl Erik.
Storno 6000 (633x) 4 meter og 6664 uhf købes.

Redigeret 19/04-15 16:52
#3  19/04-15 17:50
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
Svar til #2:

Og så lige lidt mere m h t identificering af hvilken lanterne det er:

Toplanterner lyser fra ret for til 22½ grad agten for tværs (vinkelret på) om hhv styrbord og bagbord.

Agterlanternen lyser fra ret agterude til 22½ grad agten for tværs (til det "møder"toplyset).

En ankerlanterne er ligeledes hvid, men synlig hele horisonten rundt.

Glasset er slebet/(skåret) efter dets funktion.

Det kan meget vel være et certifikat nummer på glasset.
Ofte blev lanternerne masseproduceret men hvert enkelt glas skulle godkendes til det enkelte lanternehus.

De "skæve" gradantal kommer af den gamle/oprindelige vinkelangivelse til søs, der var i streger.
Der er 8 streger fra ret for til tværs (vinkelret på).

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

Redigeret 19/04-15 18:03
#4  19/04-15 18:19
Deleted user
Indlæg: 2148
Svar til #1:
Prøv at Google:

Nautisk Prøvekammer

så kan du få en idé om, hvor du kan hige og søge i gamle bøger og rage og rode i gamle reoler.

#5  19/04-15 19:20
Robin OZ6ABM
Indlæg: 350
Svar til #2:

Tak for de mange svar.

Lanternen har transparent/hvid glas i 360 grader. Der er 4 lodret sort streger hver 90 grade, og selve lampen indvendig består af 4 pære - en til hver kvadrant.

På selve glas er der angivet følgende (graveret med hånden):
DSBrL4322
3-7-44

vh
Robin

#6  19/04-15 19:29
Jesper Alstrup/OZ1BYD
Indlæg: 1607
Svar til #5:

SÃ¥ tror jeg det er en ankerlanterne.

Sandsynligvis stammer den fra en DSB færge. DSB sejlede jo til Storebælt Bil blev indviet 14 juni 1998. Herefter ophørte de med al sejlads,- et privat aktieselskab var dannet og er i dag overtaget af hhv Scandlines og Færgen.

Et sted, hvor du sikkert kan få mere at vide, er på Jernbane museet i Odense, der har en ganske stor afdeling fra dengang DSB også havde skibe.

Nummeret du der angiver, er et certifikat nummer.på den pågældende lanterne.

Prøv at lede efter en DSB færge køllagt/bygget i 1944.

----------
Vy 73 de Jesper/OZ1BYD

Redigeret 19/04-15 19:36
#7  19/04-15 22:30
Erik
Indlæg: 1926
Svar til #6 m.fl:
Jeg har kun biblioteks viden om emnet. Jeg mener at have læst at der ikke blev bygget DSB færger under krigen, men der var påbegyndt en nybygning inden krigen som blev leveret i begyndelsen af krigen. Men der var også noget med en isbryder til Storebælt som var/blev påbegyndt og ikke måtte falde i tyskernes hænder, derfor blev byggeriet syltet under krigen. Isbryder tjenesten blev vist først oprettet senere så det kan sagtens have været et DSB byggeri, og hvis den er leveret kort efter krigen kan 1944 godt vare et godkendelses år.
For en del år siden forsøgte man at skaffe midler til et færgemuseum i Nyborg, projektet er for nylig blevet genoplivet. Måske er der bedre oplysninger at finde ad den vej.
vh erik

----------
Mest SWL :-)

Redigeret 19/04-15 22:32
#8  19/04-15 22:37
hans e. jensen
Indlæg: 149
Svar til #1:
Enhver lanterne har et cetifikat som følger den .den er så produceret i 1944 og har fået et nummer. godkendelses nr. er altid ridset i glasset.
du kan måske finde ud af hvor den er produceret , .
selv i dag er de nummereret med certifikat , som er noteret i skibets
godkendelses papirer.
så der er en opgave for dig at finde skibet.
Men weilbach København , kan måske hjælpe dig ?
held og lykke

#9  19/04-15 23:08
Brian Lodahl
Indlæg: 100
Svar til #1:

Hej Robin OZ6ABM,

Kontakt eventuelt eet af de mange skibs-museer som er her i landet, og spørg dem ad med de oplysninger du har til rådighed. Send evt. et par fotos med, så de kan se dem.

http://www.mfs.dk/
http://www.skibsmuseum-nakskov.dk/
http://www.aarhussoefartsmuseum.dk/
http://marmus.dk/

osv. osv.

73 de OZ2BRN,
Brian

----------
73 de OZ2BRN - Brian Lodahl

Denne tråd er lukket for nye indlæg